Varför denna blogg?

Jo för att få dela med mig av mina erfarenheter i Dubai där jag kommer vara och jobba under januari och februari. Jag ska hjälpa till att starta upp en ny Ducati Store, och självklart ska jag försöka ha lite roligt också. Fast det blir nog inte så svårt.

torsdag 11 februari 2010

Hata byråkrati

Tro mig när jag säger att det här är stället som uppfann blanketter. Idag fick vi reda på att Motorcyklarna tagits in som reservdelar. Ja ja, men ändra då i papperna så att det blir motorcyklar igen då, så vi kan registrera dom och försäkra dom. Nähe du se det gick inte. Det är reservdelar så länge inte tullen får tulla in dom som hojjar. Jag tror jag klockar av totalt!! Vad ska vi göra då?? Skicka skrotet tillbaka till Italien? Nä... dom vill bara titta på dom och se ramnummer, ok... försöker bjuda över dom till verkstan där dom står, fast den idén roade dom inte. Vi får allstå packa upp 6 st relativt dyra motorcyklar, ta oss igenom värsta rusningstrafiken. Lasta av dom vid tullen ( för dom kunde ju INTE kolla på dom när dom stod på lastbilen) Dom tittade lite förstrött på hojjar och ramnummer, sen var det klart. Tillbaka genom trafiken från helvetet och lasta av dom i verkstan igen. Klart!! Precis allt du ska göra här nere skall godkännas av staten. kläderna, tillbehören, reservdelarna och hojjar ska godkännas. Dom vill ha alla kataloger och listor vi har. Helt otroligt! Ska du tex köpa kontantkort till telefonen ska du ha pass och idkort. ALLT kräver en blankett. Köpte choklad på en chokladfabrik idag. tro det eller ej, men jag fick fylla i en blankett. Efter jobbet tog jag en lång sväng på hojen för att lugna mina nerver. Vet inte om dom vart lugnare av trafiken, men det var kul att rejsa lite vid rödlyserna. Dom bjuder på lite motstånd med sin vrålåk, men får man bara ner framhjulet i backen så fixar det sig. Tog lite bilder på stan, fast ni slipper se dom idag. Ska inte tråka er med soliga varma bilder. Jag ser på era komentarer och mail att ni är bra avundsjuka på mitt väder. Håll ut... snart är det sommar även i Sverige. Vilket innebär max 19 grader och störtregn. Som jag brukar säga....." solen lyser med sin frånvaro på en stålgrå himmel" Nu när jag kom hem på kvällskvisten hade vi 32 grader, så jag tror morgondagen kommer bli riktigt varmt. Blir skönt att ligga på beachen med min fru. Hon sitter just nu på flyget, och jag tror hon landar i natt vid tolvtiden. Har vart och handlat lite frukost till i morgon, så vi kan sitta på balkongen och mysa. Om det inte är för varmt vill säga.
Igår skaffade jag skype... riktigt ballt att kunna snacka gratis. chrisse851 är mitt namn om ni nu vill snacka lite. Har väl inte sådär jätte mycket tid på dagarna, men den del kvällar sitter man och ugglar och då är det ju schysst att snacka lite skrot.
Min nästa vecka börjar på söndag. Ska ha ett möte med Marketing Manager för Puma middle east. Vi ska se om vi kan göra något kul ihop. Återkommer om hur det gick senare.
Nu ska jag ta en dusch och gå ut och kolla bilar. I kväll tar alla ut sina åk och åker och showar. Kolsvarta rutor runt om och raka rör är det som gäller. Självklart stajlar man inte i en bil som bara kostar sexsiffrigt. Det är som en bilshow fast på gatan.

Hallas / Mr C

3 kommentarer:

  1. Det är bara att knega på! Alla kulturer har sina sidor. Det du berättar påminner mig om min barndoms Ungern. Föresten Sverige är inte heller så dålig på blanketter... Hoppas ni får en mysig dag imorgon. Kram till er båda.

    SvaraRadera
  2. Kunde svurit att det var hemma i gamla Svedala men det skiter jag i för jag är på ett betydligt varmare ställe...... / Ollenelli

    SvaraRadera
  3. Det där med blanketter ja...
    Det är väl bara att kolla vilket jobb Stellan Egeland
    hade med att få sin Harrier godkänd som amatörbyggt
    fordon så märker man att det inte är så himla fint i
    Svedala heller.

    SvaraRadera